ERP a CRM – Podobieństwa i różnice. Czy mogą się zastępować?
Czym różni się ERP od CRM? Oba systemy służą do prowadzenia biznesu i optymalizowania procesów.
Zarówno ERP (Enterprise Resource Planning), jak i CRM (Customer Relationship Management) służą do zaspokajania potrzeb biznesowych organizacji, rozpowszechniania informacji zarządczej a także usprawniania procesów, zarządzania relacjami i klientami. Jednakże skupiają się one na różnych częściach organizacji.
Głównym celem wdrożenia w firmie systemu ERP jest zintegrowanie wszystkich procesów biznesowych w jednej bazie danych. Działanie systemu ERP jest wielopoziomowe i nastawione na ogół firmy a także na jej strategiczne cele. Co za tym idzie, zyskujesz szansę na zarządzanie wszystkimi obszarami firmy z poziomu jednego oprogramowania.
System CRM również automatyzuje procesy i scala je w całość, ale skupia się na pewnych obszarach działalności takich jak sprzedaż, proces obsługi obecnych klientów i marketing. System CRM wyposażony jest w narzędzia analityczne nastawione na zarządzanie szansami sprzedaży, system ERP skupia się na wszelkich aspektach prowadzenia biznesu.
ERP a CRM – Podobieństwa obu systemów
ERP i CRM są jedną grupą systemów informatycznych służących do zarządzania przedsiębiorstwem. Ich głównym podobieństwem jest to, że oba systemy gromadzą i porządkują informacje. Takie przejrzyste dane mogą być później używane do podejmowania działań i decyzji zarządczych, a także służyć do standaryzowania procesów.
Oba systemy zwiększają efektywność operacyjną, wspomagaj rozwój biznesu, pozwalają na lepsze wykorzystywanie zasobów przedsiębiorstwa, pozwalają na bardziej świadome podejmowanie decyzji.
ERP od systemu CRM różni się celem i założeniami, które mają spełniać.
ERP a CRM – co różni oba systemy?
Mimo, iż system ERP i CRM mają podobne przeznaczenie, to różnią się swoja skalą. Mianowicie system ERP scala wszystkie procesy w firmie i skupia się na wszelkich aspektach działalności usługowej- od księgowości po logistykę magazynową. System ERP to oprogramowanie wielopoziomowe i kompleksowe, które pozwala zautomatyzować codzienne obowiązki, w tym zadania handlowe, finansowe czy kadrowo-płacowe.
Systemy CRM (Customer Relationship Management) to okrojona wersja do zarządzania małą częścią firmy skupiającą się na sprzedaży i obsłudze klienta. Program CRM to wycinek systemu ERP- wycinek, który ułatwia zarządzanie jednym określonym działem firmy.
Oprogramowanie CRM ma na celu usprawnienie kampanii marketingowych, gromadzenie danych o klientach i ich obsługę, ustalanie priorytetów sprzedażowych itp. System ERP usprawnia księgowość, planowanie projektów i procedur biznesowych. automatyzację zadań, usprawnienie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzanie produkcją, magazynem itp.
CRM vs ERP – podobne, a jednak różne
Jak zatem widzisz, podstawowe różnice dotyczą samego przedmiotu zarządzania. Systemy ERP są stosowane w obrocie towarowym i służą do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, podczas gdy systemy CRM są szczególnie użyteczne z perspektywy klienta i widoczne na zewnątrz. Dzięki nim firma może utrzymać płynną komunikację z odbiorcą docelowym, zapewniając sprawną realizację transakcji.
Zasadnicze różnice związane z zakresem działania ERP i CRM dotyczą działalności w kontekście zarządzania wewnętrznymi procesami biznesowymi. Oba typy oprogramowania służą zwiększeniu dynamiki rozwoju firmy i jego wzrostu rynkowego, niemniej to ERP w realny sposób usprawnia pracę przedsiębiorstwa „od kuchni”.
Chcesz wdrożyć system ERP w swojej firmie?
Skonsultuj się z naszym ekspertem i umów się na prezentację!
Czy systemy ERP i CRM mogą się zastąpić?
System ERP i CRM zwykle nie mogą się zastąpić. Najczęściej system CRM wzbogaca system ERP jako dodatkowy moduł. Zazwyczaj każda firma usługowo-handlowa po jakimś czasie działalności potrzebuje obu systemów. Oba systemy się skutecznie uzupełniają i warto pamiętać o tym, żeby były ze sobą zintegrowane.
Zadaniem systemu CRM jest rozwój ogólnie rozumianej sprzedaży. Odpowiedni system CRM może skutecznie spełniać kryteria firmy prowadzącej sprzedaż.
Czy systemy ERP i CRM mogą współpracować?
Systemy informatyczne ERP i CRM w większości wypadków są ze sobą zintegrowane. To ułatwia, usprawnia i optymalizuje procesy biznesowe. Dodatkowo wszystkie dane zbierane są w jednym systemie i mogą być równoległe i łącznie wykorzystywane do analizy biznesowej. W sytuacji kiedy system, np. Comarch ERP posiada moduł CRM, pozwala to na jednoczesne wykorzystywanie zbieranych danych.
Wdrożenie CRM zintegrowany z systemem ERP (Enterprise Resource Planning) to szansa sprzedaży danej firmy na wyższym poziomie. Dostosowanie systemu to droga do sukcesu. Można skutecznie połączyć funkcjonalności systemów CRM z systemami ERP.
W firmie program CRM skutecznie może usprawniać proces obsługi klienta. Możliwości systemu CRM są wysokie. Dzięki CRM firma może gromadzić dane klientów danej firmy, może skutecznie zajmować się zarządzaniem obsługą klientów, ale często wskutek rozwoju funkcje systemu CRM stają się niewystarczające. Wtedy do narzędzi CRM warto dołączyć oprogramowanie ERP.
W pełni zintegrowane i odpowiednio dobrane systemy informatyczne mogą całkowicie odmienić codzienne funkcjonowanie firmy. W średnich i dużych przedsiębiorstwach zazwyczaj opłaca się wdrożyć ERP i CRM równolegle – szczególnie w kontekście elektronicznego obiegu dokumentów. Jeżeli nie wiesz, który system najlepiej sprawdzi się w Twojej działalności i potrzebujesz obiektywnej oceny oprogramowania, z przyjemnością zapewnimy Ci fachowe doradztwo.
Kiedy zdecydować się na system CRM?
Na aplikacje CRM powinny zdecydować się firmy mniejsze, które dopiero rozwijają swój biznes i poszerzają siatkę swoich klientów. Firmy, które chcą stać się bardziej skupione na kliencie tak, aby sprecyzować jego potrzeby, preferencje i oczekiwania.
Zastosowanie systemu CRM pozwoli ograniczyć zbędne koszty i zwiększyć zyski firmy. Dzięki systemowi CRM firmy mogą realizować większą ilość zadań bez zatrudniania dodatkowych zasobów ludzkich.
Jeżeli przedsiębiorca szuka systemu zarządzania relacjami, to rozwiązanie CRM ma to wpisane w swoje funkcje i jest to cel systemów CRM.
Obsługa klienta dzięki operacyjnemu systemowi CRM nabiera dużo wyższej jakości. CRM umożliwia firmom łatwe zarządzanie kontaktami. Jakość obsługi klienta, zarządzanie sprzedażą to aspekty, dzięki którym warto wdrożyć system CRM.
Zaletą systemów CRM do zarządzania potencjalnymi klientami, procesem sprzedaży jest przede wszystkim niski koszt wdrożenia. Z ich pomocą możesz skutecznie zoptymalizować kampanie marketingowe oraz zapewnić stałą kontrolę realizacji procesów biznesowych. Ponadto systemy CRM minimalizują reaktywność pracowników działów marketingu. Takie zjawisko jest niestety nad wyraz częste i powoduje, że działania marketingowe realizowane przez firmę nie przynoszą oczekiwanych efektów. Dzięki oprogramowaniu CRM marketerzy mają szansę zrozumieć, dlaczego kampanie marketingowe są nieskuteczne i co wywołuje niezadowolenie klientów
Umiejętne przetwarzanie danych powoduje nie tylko ujednolicenie procesów marketingowych, ale także błyskawiczne weryfikowanie informacji pod kątem efektów biznesowych.
Kiedy zdecydować się na system ERP?
Na system ERP powinny zdecydować się przedsiębiorstwa, które wymagają kompleksowego podejścia do danych oraz na których ciążą większe obowiązki informacyjne a także ważną rolę odgrywa dla nich zautomatyzowany proces zarządzania firmą.
Jeżeli firma jest na tyle duża, że bez systemu ERP nie jest w stanie sprawnie i efektywnie zarządzać zasobami, to sygnał, że czas na zmiany. Jeżeli rentowność firmy spada i maleje bezpieczeństwo ciągłości działania firmy to sygnał, że firma potrzebuje rozwiązań technologicznych, aby budować swoją konkurencyjność oraz rozwijać działalność.
Jeżeli z systemu CRM korzystasz, ale zaczyna brakować Ci zasobów, warto pomyśleć o oprogramowaniu ERP. Z przyjemnością zaprezentujemy Ci systemy erp, które posiadają wbudowany moduł CRM z ujednoliconym pulpitem nawigacyjnym, które w jeszcz większym stopniu odpowiadają za kontrolowanie procesów biznesowych zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Oferowane przez nas rozwiązania informatyczne spełniają potrzeby organizacji działających zarówno na mniejszą, jak i większą skalę.
Dlaczego często warto wdrożyć oba systemy w swojej firmie?
System ERP i CRM są niezbędne w dużych firmach usługowo- handlowych, sieciach sprzedażowych, które wprowadzają dużą ilość danych operacyjnych a także zarządzają relacjami z klientem. Wdrożenie systemu CRM z ERP to połączenie niosące za sobą wiele korzyści dla firmy.
Wprowadzenie oprogramowania ERP z zintegrowanym modułem CRM to przede wszystkim minimalizacja kosztów, optymalizacja wprowadzania danych a także pełną kontrolę nad wszystkimi procesami biznesowymi.
Zarządzanie zasobami firmowymi oraz relacjami z klientami powinno iść ze sobą ramię w ramię, ponieważ czynności te w wielu aspektach zazębiają się.
Codzienne funkcjonowanie firm to często niezliczona liczna danych- danych, które mogą być uporządkowane w jednym miejscu. Comarch ERP- to systemy, które posiadają w swojej ofercie rozbudowany funkcjonalnie moduł CRM.
Integracja systemu CRM z systemem ERP to idealne rozwiązanie dla dużych firm z branży e-commerce. Zarządzanie firmą, dzięki modułowi CRM jest dużo łatwiejsze. Wdrożenie oprogramowania CRM zintegrowanego z systemem księgowym usprawnia analizę danych, posiada bazę danych klientów, potencjalnych klientów, nowych klientów który skutecznie wspiera ERP w codziennym działaniu.
Jakie korzyści niesie równoległe wdrożenie systemów ERP i CRM?
- Zyskujesz kontrolę nad wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa.
- Możesz zoptymalizować zarządzanie wydatkami.
- Jeden i drugi system usprawnia pracę przedsiębiorstwa.
- Zwiększasz produktywność pracowników (wgląd do raportów i analiz).
- Minimalizujesz koszty i straty.
- Zyskujesz większą kontrolę nad łańcuchem dostaw.
- Budujesz pozytywny obraz firmy na zewnątrz.
- Unikasz sytuacji wykonywania tej samej czynności dwukrotnie
- Masz możliwość swobodnego poszerzania działalności firmy.
ERP (Enterprise Resource Planning) to system informatyczny integrujący różne procesy biznesowe w firmie, takie jak zarządzanie zasobami ludzkimi, finansami czy produkcją, podczas gdy CRM (Customer Relationship Management) to narzędzie do zarządzania relacjami z klientami, które skupia się na interakcjach z klientami oraz sprzedaży i marketingu.
System ERP i CRM zwykle nie mogą się zastąpić. Najczęściej system CRM wzbogaca system ERP jako dodatkowy moduł. Zazwyczaj każda firma usługowo-handlowa po jakimś czasie działalności potrzebuje obu systemów.
Systemy informatyczne ERP i CRM w większości wypadków są ze sobą zintegrowane. To ułatwia, usprawnia i optymalizuje procesy biznesowe.
Na aplikacje CRM powinny zdecydować się firmy mniejsze, które dopiero rozwijają swój biznes i poszerzają siatkę swoich klientów. Firmy, które chcą stać się bardziej skupione na kliencie tak, aby sprecyzować jego potrzeby, preferencje i oczekiwania.
Na system ERP powinny zdecydować się przedsiębiorstwa, które wymagają kompleksowego podejścia do danych oraz na których ciążą większe obowiązki informacyjne a także ważną rolę odgrywa dla nich zautomatyzowany proces zarządzania firmą.