O firmie
Przedsiębiorstwo, w którym został wdrożony system Comarch ERP Altum to producent spożywczego smalcu wieprzowego.. Firma specjalizuje się w pozyskiwaniu, wytopie, produkcji i wykorzystania tłuszczów. Produkowane obecnie wyroby są ważnymi surowcami dla przemysłu spożywczego, paszowego, petfoodowego oraz chemicznego. Firma zatrudnia ponad 350 osób
Wyzwania wdrożenia
Zanim firma podjęła decyzję o wdrożeniu nowoczesnego systemu do zarządzania przedsiębiorstwem, do obsługi procesów biznesowych wykorzystywała system Comarch ERP Optima, MS Excel oraz rozwiązania aplikacyjne, które nie były ze sobą zintegrowane.
Brak jednolitego narzędzia łączącego potrzeby wszystkich działów powodował trudności w dostępie do informacji w czasie rzeczywistym. Jednocześnie rozproszenie danych w różnych systemach przekładało się na brak jednolitego narzędzia do raportowania. Pracownicy poświęcali bardzo dużo czasu na opracowywanie raportów, które wymagały konsolidacji danych z różnych systemów i w większości były wykonywane w sposób ręczny.
Dla klienta kluczowe było wdrożenie rozwiązania integrującego wszystkie obszary działalności Firmy, aby na bieżąco możliwy był dostęp do pełnych informacji pochodzących z różnych działów w czasie rzeczywistym.
Ze względu na charakter prowadzonej działalności, priorytetem było wdrożenie elastycznego modułu produkcji, który byłby w stanie obsłużyć specyficzne procesy dla branży spożywczej oraz procesy powiązane tj.
- Procesy zakupu,
- Procesy sprzedaży,
- Procesy magazynowe,
- Procesy księgowe,
- Procesy kadrowo-płacowe,
- Procesy transportowe.
Bardzo ważne z punktu widzenia klienta było wdrożenie rozwiązania zintegrowanego, które pozwoli na sprawne przygotowywanie przekrojowych raportów obejmujących różne obszary działalności.
Przebieg wdrożenia
Wdrożenie systemu informatycznego zostało poprzedzone szczegółową analizą przedwdrożeniową, w wyniku której zadecydowano o wdrożeniu systemu Comarch ERP Altum. Część procesów została obsłużona standardowymi mechanizmami, które system Comarch ERP Altum oferuje w standardzie, a część z nich została zaimplementowana i stanowi integralną część systemu informatycznego.
Wdrożenie przeprowadziła firma Sedkomp we współpracy z firmą Supremo. Wdrożenie trwało 1,5 roku, pracę rozpoczęto początkowo na modułach systemu Comarch ERP Altum dostępnych w standardzie tj. Sprzedaż, Zakup, Finanse, Księgowość, Środki trwałe, Kadry i Płace. Następnie sukcesywnie uruchamiane były pozostałe moduły, tworzone przez zespoły programistów tj. Produkcja, Serwis, Kontrola Jakości, Transport, Moduł obrotu opakowaniami, Aplikacja przyjęcia surowca, Elektroniczny obieg dokumentów.
Korzyści
Wdrożenie systemu Comarch ERP Altum oraz aplikacji towarzyszących przyniosło następujące korzyści:
- Moduł produkcji dostosowany do indywidualnych potrzeb, pozwalający na elastyczne zarządzanie procesami produkcyjnymi we wszystkich zakładach produkcyjnych.
- Narzędzie do precyzyjnego zaplanowania produkcji.
- Schematy do rozliczenia produkcji.
- Sprawną kontrolę nad jakością surowca do produkcji.
- Kontrolę nad obrotem opakowaniami.
- Usprawnienie sprzedaży oraz kontaktów z klientami Firmy.
- Narzędzie do zarządzania stanami towarów i produktów w magazynach.
- Sprawne planowanie i optymalne wykorzystywanie transportu.
- Zarządzanie polityką cenową/rabatową.
- Usprawnienie pracy kierowców oraz dostęp do aktualnych danych związanych z ilością i jakością surowca.
- Automatyzację procesów przy wykorzystaniu narzędzia BPM (m.in. automatyczne księgowanie dokumentów, wysyłanie dokumentów windykacyjnych, wysyłanie informacji o konieczności potwierdzenia/odrzucenia operacji w zdefiniowanym procesie).
- Automatyzację procesów księgowych.
- Elektroniczny obieg dokumentów.
- Sprawne opracowywanie raportów, analiz przy wykorzystaniu jednolitego narzędzia w postaci modułu Business Intelligence.