Agile i Scrum: Klucz do sukcesu w projektach IT

agile scrum
W dzisiejszym dynamicznym świecie technologii, efektywność pracy i elastyczność stają się coraz bardziej cenione. Metodyki zarządzania projektami stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby użytkowników, dając im możliwość efektywnego planowania, realizacji oraz monitorowania projektów IT. W artykule przedstawiamy, czym są te metody i dlaczego warto z nich korzystać.

Z naszego artykułu dowiesz się:

Czym jest metoda Agile?

Agile to elastyczne podejście do zarządzania projektami, które stawia na adaptację, współpracę, ciągłe uczenie się i doskonalenie. Metoda ta została opracowana z myślą o projektach IT, gdzie zmiany są nieuniknione i szybkość działania stanowi wartość kluczową. Filozofia Agile zakłada, że zespół jest niezależny od menadżera i interdyscyplinarny, co oznacza, że jego członkowie podejmują samodzielne decyzje. Scedowanie odpowiedzialności na zespoły developerskie ma korzystny wpływ na motywację pracowników i buduje poczucie przynależności do teamu.

Zarządzanie zgodnie z założeniami Agile polega na rozbiciu projektu na krótkie cykle (tzw. sprinty) realizowane w ciągu 1-4 tygodni. W tym czasie pracownicy opracowują rozwiązania, programują, testują, a następnie przekazują gotową część projektu klientowi. Kiedy praca zostanie zaakceptowana, przechodzą do kolejnego cyklu.

Agile zakłada realizację zadań w trybie iteracyjnym. Iteracje, czyli krótkie odcinki czasu o stałej długości, podwyższają standardy tworzenia produktów poprzez cykliczne wykrywanie błędów w oprogramowaniu. Takie podejście do realizacji zadań pozwala dokonywać modyfikacji projektu i umożliwia zespołom swobodne kształtowanie listy priorytetów, która z czasem może ulec zmianie.

Manifest Agile

W ciągu ostatnich 20 lat termin „Agile” zyskał na popularności. Coraz więcej przedsiębiorców porzuca przestarzały model kaskadowy na rzecz metodyk zwinnych. Tradycyjna metodologia zakłada etapowe zarządzanie projektem, które sprawdza się w dużych i złożonych konceptach nastawionych na przewidywalność działań i stały monitoring.

Zastosowanie metodyki kaskadowej nie znajduje jednak uzasadnienia w projektach ryzykownych, które cechują się dużym stopniem niepewności i wymuszają elastyczne podejście projektowe. Aby dostosować się do oczekiwań przedsiębiorców, specjaliści z branży IT odrzucili niektóre elementy formalizmu na rzecz zwinności w procesach wytwarzania oprogramowania. Takie podejście zaowocowało opracowaniem deklaracji wspólnych zasad dla zwinnych metod tworzenia oprogramowania zwanej także jako Manifest Agile.

Główne zasay metody Agile

Metoda Agile opiera się na czterech głównych zasadach, które są podstawą Agile Manifesto:

  • Wartość ludzi i interakcji ponad narzędziami i procesami
  • Działający produkt ponad obszerną dokumentacją
  • Współpraca z klientem, negocjacje umów,
  • Reagowanie na zmiany ponad realizacją planu

agile

Manifest Agile to fundament różnych metodyk zarządzania projektami. W deklaracji zawarto 12 zasad, które umożliwiają zwinne zarządzanie zespołem lub projektem:

  1. Zadowolenie klienta to wartość nadrzędna

Zespół IT dąży do stworzenia produktu, który spełnia realne potrzeby klienta.

  1. Wymagania projektu będą ewoluować w czasie

Zmiany są potrzebne i pozwalają zapewnić klientowi przewagę konkurencyjną.

  1. Poszczególne elementy należy dostarczać w krótkich odstępach czasu

W praktyce oznacza to, że zespół działa w cyklach zwanych iteracjami lub sprintami. Odbiorca musi mieć możliwość skorzystania z nowych funkcji produktu.

  1. Interdyscyplinarność to podstawa sukcesu

Kontrahenci biznesowi i inni członkowie zespołu projektowego pozostają ze sobą w stałym kontakcie.

  1. Niezależność jako skuteczny czynnik motywacyjny

Pracownicy Twojej firmy muszą wiedzieć, że im ufasz. Zapewnij im komfortowe środowisko pracy i dużą swobodę w realizowaniu zadań.

  1. Komunikacja face to face zamiast korespodencji mailowej

W metodykach Agile komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę. Bezpośrednia rozmowa pozwala szybciej i efektywniej przekazać informacje niż wymiana wiadomości na komunikatorze.

  1. Sprawne narzędzia (działające oprogramowanie) to wymierny wyznacznik postępów projektu

Praktyk metodyki Agile powie, że o wiele większą wartość dla pragmatic programming ma zaprezentowanie realnych możliwości programu niż zebrana dokumentacja. Celem procesu jest stworzenie użytecznych rozwiązań a nie gromadzenie danych.

  1. Zrównoważone podejście projektowe i harmonijna współpraca

Aby końcowy produkt spełniał oczekiwania użytkowników, zespół projektowy, sponsorzy i deweloperzy, stale ze sobą współpracują.

  1. Dbałość o zachowanie standardów technicznych jest dowodem elastyczności

Projektanci, skupieni na stałym doskonaleniu konceptu i gotowi do wdrożenia zmian, osiągają lepsze efekty pracy niż rzemieślnicy realizujący kolejne punkty harmonogramu.

  1. Prostota jest ważniejsza niż wyrafinowanie

Dobry projekt powinien być funkcjonalny i realizowany w duchu minimalizmu. Programiści skupiają się zatem na zaimplementowaniu wyłącznie tych rozwiązań, które będą użyteczne dla odbiorcy końcowego.

  1. Nie ma jednego zestaw technik i określonych ram postępowania

Zadaniem zespołów jest takie dobranie narzędzi i technik, aby stworzyć projekt, który będzie najlepiej odpowiadał potrzebom klienta. Mają przy tym pełną dowolność.

  1. Analizowanie działań pozwala zwiększyć efektywność

Wszystkie zadania, realizowane w ramach prac IT, powinny być poddawane regularnej ocenie, aby końcowy produkt dostarczał wymaganą wartość klientom.

Mając na uwadze wymienione zasady Agile, zapewnisz równe tempo pracy zespołu, a przy tym zyskasz pewność, że rozwijany kod będzie w pełni odpowiadał potrzebom klientów.

Scrum – popularna ramka pracy w Agile

Scrum to ramka pracy, która pomaga zespołom zarządzać projektem w sposób iteracyjny i inkrementalny. Co za tym idzie, nie jest zwinną metodyką zarządzania projektami, tylko frameworkiem (podobnie jak Kanban czy Extreme Programming). Ramy postępowania Scrum stanowią w istocie minimalny zestaw reguł, które pomagają budować wartościowe produkty. Metodyka jest natomiast o wiele bardziej szczegółowa.

Framework opiera się na trzech filarach: przejrzystości, inspekcji i adaptacji. Scrum jest powszechnie stosowany w projektach IT, ponieważ ułatwia efektywne zarządzanie zadaniami i szybkie reagowanie na zmiany. Warto zaznaczyć, że Scrum powstał przed opublikowaniem Manifestu Agile, co w praktyce oznacza, że deklaracja nie wyznaczała nowych trendów w branży IT, a jedynie stanowiła podsumowanie doświadczeń projektantów.

Ciekawostka! Nazwa Scrum pochodzi z rugby i oznacza nazwę formacji, tzw. młyn.

Role w Scrumie

W Scrumie wyróżniamy trzy kluczowe role:

Product owner scrum master

Osoba odpowiedzialna za wizję produktu, priorytetyzowanie zadań i maksymalizowanie wartości dostarczanej przez zespół.

Scrum Master

Ekspert ds. Scruma, który wspiera zespół w stosowaniu ramki pracy, usuwa przeszkody i dba o ciągłe doskonalenie procesów.

Zespół deweloperski

Grupa specjalistów, którzy wspólnie tworzą, testują i dostarczają produkt.

Elementy Scruma

Scrum definiuje kilka punktów, które pomagają zespołom efektywnie realizować projekty:

  1. Rejestr Produktu (Product Backlog) – uporządkowana lista wymagań od klienta, które mają być zrealizowane przez zespół.
  2. Rejestr Sprintu (Sprint Backlog) – lista zadań, które mają być wykonane w trakcie aktualnego sprintu.
  3. Codzienny Scrum (Daily Stand-Up) – codzienne spotkanie zespołu, podczas którego omawiane są postępy, plany na najbliższy czas oraz ewentualne przeszkody.
  4. Przegląd Sprintu (Sprint Review) – spotkanie podsumowanie sprintu, na którym zespół prezentuje osiągnięcia i gromadzi informacje zwrotne od klienta. Podczas przeglądu Sprintu zespół omawia z project managerem, właścicielem produktu i interesariuszami przyrost produktu.
  5. Retrospektywa Sprintu (Sprint Retrospective) – analiza zakończonego sprintu, mająca na celu identyfikację obszarów do poprawy i planowanie działań naprawczych.

Chcesz wdrożyć system ERP w swojej firmie?

Skonsultuj się z naszym ekspertem i umów się na prezentację!

Sprint planning w Scrumie – na czym polega?

Jak w praktyce działa scrum? Tak jak wspomnieliśmy, metodyka Scrum koncentruje się na regularnych iteracjach, tzw. sprintach, podczas których zespół scrumowy opracowuje kolejne części produktu. W odróżnieniu od opisanej metodyki Agile etapy składają się z wielu małych kroków, natomiast cała rama postępowania kładzie nacisk na pracę zespołu, np. podczas daily scrum, czyli codziennych spotkań w celu omówienia postępów.

Sercem każdego scruma jest sprint, czyli wspomniany krótki cykl, który powinien trwać nie dłużej niż miesiąc. Zadania, przewidziane do zrealizowania w tym czasie powinny być określone podczas sprint planning. Planowanie sprintu stanowi wynik wspólnej pracy zespołu scrumowego.

Podczas spotkania należy ustalić trzy kwestie:

  • Dlaczego organizujecie Sprint?

Ustalcie, co będzie celem spotkania i które aspekty należy uznać za priorytetowe.

  • Co musicie zrobić?

Jakie elementy backlogu produktu mają obecnie najwyższy priorytet.

  • Jak należy wykonać pracę?

W jakiej kolejności macie wykonać konkretne zadania? Gdzie pojawiają się ryzyka i zależności?

Korzyści płynące z korzystania ze Scrum i Agile

Elastyczność i adaptacja do zmian

Agile i Scrum ułatwiają elastyczne dostosowywanie się do zmian. Dzięki krótkim iteracjom (sprintom) zespoły są w stanie szybko dostosować priorytety i kierunek projektu do nowych informacji i wymagań.

Skrócenie czasu realizacji projektu

W Scrum i Agile, zespoły pracują równocześnie nad różnymi zadaniami, co pozwala skrócić czas realizacji projektu. Regularne, krótkie sprinty umożliwiają szybkie wdrażanie nowych funkcji i bieżące dostosowywanie się do potrzeb klienta.

Lepsza komunikacja i współpraca

Agile i Scrum promują komunikację i współpracę między członkami zespołu, a także z klientami. Dzięki codziennym spotkaniom i przejrzystości procesu, wiedza członków zespołu odnośnie do celów, problemów i priorytetów projektu jest pełna.

Wyższa jakość produktu końcowego

Dzięki ciągłemu testowaniu, integracji i inspekcji, Agile i Scrum umożliwiają wczesne wykrywanie i rozwiązywanie problemów. To prowadzi do wyższej jakości produktu końcowego i mniejszej liczby błędów.

Zwiększona satysfakcja klienta

Agile i Scrum skupiają się na dostarczaniu wartości klientowi przez regularne dostarczanie działającego oprogramowania. Dzięki ciągłej współpracy z klientem, zespoły są w stanie lepiej zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania, co prowadzi do większej satysfakcji.

Agile i Scrum na różnych etapach projektu IT

Planowanie i projektowanie

W fazie planowania i projektowania, Agile i Scrum umożliwiają szybkie prototypowanie i eksperymentowanie z różnymi rozwiązaniami. Dzięki temu, zespoły mogą wybrać najlepsze rozwiązanie, dostosowane do potrzeb klienta.

Implementacja i testowanie

W fazie implementacji i testowania, Agile i Scrum promują ciągłe testowanie i integrację. Dzięki temu, ewentualne problemy są szybko wykrywane i naprawiane, co prowadzi do wyższej jakości kodu.

Wdrażanie i utrzymanie

W fazie wdrażania i utrzymania, Agile i Scrum umożliwiają szybkie reagowanie na nowe wymagania, błędy czy zmiany w środowisku. Dzięki ciągłemu doskonaleniu produktu i procesu, zespoły są w stanie utrzymać wysoką jakość oprogramowania i zadowolenie klienta.

Podsumowanie: Dlaczego warto korzystać z Agile i Scrum w projektach IT

Agile i Scrum to sprawdzone metody zarządzania projektami IT, które oferują wiele korzyści. Elastyczność, szybkość, lepsza komunikacja i współpraca, wyższa jakość produktu końcowego oraz zwiększona satysfakcja klienta to tylko niektóre z nich. Dzięki Agile i Scrum, zespoły są w stanie efektywnie dostosować się do zmieniających się warunków i dostarczyć wartościowe produkty, które spełniają oczekiwania klientów.

Pytania i odpowiedzi dotyczące scrum agile

Jakie są trzy filary Scruma?

W przewodniku Scrum Guide możemy przeczytać, że podejście Agile opiera się na trzech filarach: przejrzystości, inspekcji i adaptacji

Czy Scrum to to samo co Agile?

Pomimo że pojęcia bywają stosowne zamiennie, nie można ich utożsamiać. Scrum stanowi jedynie ramy modelu Agile.

Czy Kanban jest Agile?

Metodyka Kanban jest zgodna z zasadami Agile.

Ile trwa sprint w Scrum?

Szkolenia autorskie w Agile przewidują, że maksymalny czas sprintu w Scrumie nie powinien być dłuższy niż 4 tygodnie. Okres ten jest wystarczająco krótki, aby zadbać o pętlę zwrotną, a jednocześnie na tyle długi, aby osiągnąć cel.

Kiedy Scrum nie działa?

Postępowanie Scrum nie sprawdzą się, jeżeli zespół działa w sztywnych ramach, a jego członkowie nie są samodzielni. Do osiągnięcia celu potrzeba dużej autonomii pracowników.

Aleksandra Antczak
Aleksandra Antczak

Marketing Manager

Aleksandra Antczak

Aleksandra Antczak

Marketing Manager

Szukasz wsparcia w zakresie IT i nowych technologii?

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza, bądź zadzwoń + 25 644 60 50

Polecane artykuły
lean management
Blog ekspercki

Lean management – co to jest i dlaczego warto znać tę ideę?

Lean Management – w odróżnieniu od akademickich strategii zarządzania – jest koncepcją inspirowaną sprawdzonymi i efektywnymi praktykami przemysłowymi. To system ukierunkowany na generowanie coraz wyższych zysków dzięki tworzeniu maksymalnej wartości dla klienta przy jednoczesnym wykorzystaniu minimalnych zasobów. Sprawdź, jak wykorzystać to podejście biznesowe w praktyce i jakie narzędzia mogą okazać się szczególnie pomocne.

inwentaryzacja
Blog ekspercki

Inwentaryzacja po nowemu – z nami możesz ją przyspieszyć!

Okresowe ustalania lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistych stanów magazynowych i wartości majątku firmy to coś więcej niż obowiązek wynikający z Ustawy o Rachunkowości. Sporządzenie precyzyjnego spisu faktycznego wszystkich rzeczowych i finansowych składników majątkowych zapewnia również ciągłość procesów magazynowych, ułatwia dostęp do danych dotyczących towarów oraz daje szanse na wykrycie ewentualnych błędów i nadużyć. Aby usprawnić realizację tych zadań, warto skorzystać z możliwości, jakie daje system Comarch WMS.

KSEF W COMARCH
Blog ekspercki

System ERP – ile kosztuje?

Decyzja o zakupie i wdrożeniu systemu ERP ma charakter strategiczny, dlatego powinna być poprzedzona gruntowną analizą potrzeb przedsiębiorstwa. Proces identyfikacji i oceny wymagań pozwala ustalić, czy firma dysponuje odpowiednimi zasobami, aby zaimplementować tak rozbudowane rozwiązanie. Sprawdź, z jakimi kosztami wiąże się ta inwestycja i co wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego oprogramowania.