ERP a CRM – Który lepszy? Czy mogą się zastąpić?

CRM vs ERP
Cyfryzacja firm w dzisiejszych realiach to proces nieunikniony. Przedsiębiorstwa, aby działać sprawnie muszą być efektywnie zarządzane. Do efektywnego zarządzania niezbędna jest klarowna informacja zarządcza. W tym celu niezastąpione są systemy informatyczne takie jak ERP, czy CRM.

Z naszego artykułu dowiesz się:

ERP a CRM – Podobieństwa i różnice. Czy mogą się zastępować?

Czym różni się ERP od CRM? Oba systemy służą do prowadzenia biznesu i optymalizowania procesów.

Zarówno ERP, jak i CRM służą do zaspokajania potrzeb biznesowych organizacji, rozpowszechniania informacji zarządczej a także usprawniania procesów, zarządzania relacjami, zarządzania klientami. Jednakże skupiają się one na różnych częściach organizacji.

Głównym celem wdrożenia w firmie systemu ERP jest zintegrowanie wszystkich procesów biznesowych w jednej bazie danych. Działanie systemu ERP jest wielopoziomowe i nastawione na ogół firmy a także na jej strategiczne cele.

System CRM również automatyzuje procesy i scala je w całość, ale skupia się na pewnych obszarach działalności takich jak sprzedaż, proces obsługi obecnych klientów i marketing. System CRM wyposażony jest w narzędzia analityczne nastawione na zarządzanie szansami sprzedaży, system ERP skupia się na wszelkich aspektach prowadzenia biznesu.

ERP a CRM – Podobieństwa obu systemów

ERP i CRM są jedną grupą systemów informatycznych służących do zarządzania przedsiębiorstwem. Ich głównym podobieństwem jest to, że oba systemy gromadzą i porządkują dane- dane które później używane są do podejmowania działań i decyzji zarządczych a także służą do standaryzowania procesów.

Oba systemy zwiększają efektywność operacyjną, wspomagaj rozwój biznesu, pozwalają na lepsze wykorzystywanie zasobów przedsiębiorstwa, pozwalają na bardziej świadome podejmowanie decyzji.

ERP od systemu CRM różni się celem i założeniami, które mają spełniać.

dms

ERP a CRM – Co różni oba systemy?

Mimo, iż system ERP i CRM mają podobne przeznaczenie, to różnią się swoja skalą. Mianowicie system ERP scala wszystkie procesy w firmie i skupia się na wszelkich aspektach działalności- od księgowości po logistykę magazynową. System ERP to oprogramowanie wielopoziomowe i kompleksowe.

System CRM to okrojona wersja do zarządzania małą częścią firmy skupiającą się na sprzedaży i obsłudze klienta. Program CRM to wycinek systemu ERP- wycinek, który ułatwia zarządzanie jednym określonym działem firmy.

Oprogramowanie CRM ma na celu usprawnienie kampanii marketingowych, gromadzenie danych o klientach i ich obsługę, ustalanie priorytetów sprzedażowych itp. System ERP usprawnia księgowość, planowanie projektów i procedur biznesowych. automatyzację zadań, usprawnienie zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzanie produkcją, magazynem itp.

Czy systemy ERP i CRM mogą się zastąpić?

System ERP i CRM zwykle nie mogą się zastąpić. Najczęściej system CRM wzbogaca system ERP jako dodatkowy moduł. Zazwyczaj każda firma usługowo-handlowa po jakimś czasie działalności potrzebuje obu systemów. Oba systemy się skutecznie uzupełniają i warto pamiętać o tym, żeby były ze sobą zintegrowane.

Zadaniem systemu CRM jest rozwój ogólnie rozumianej sprzedaży. Odpowiedni system CRM może skutecznie spełniać kryteria firmy prowadzącej sprzedaż.

Chcesz wdrożyć system ERP w swojej firmie?

Skonsultuj się z naszym ekspertem i umów się na prezentację!

Czy systemy ERP i CRM mogą współpracować?

Systemy informatyczny CRM i ERP w większości wypadków są ze sobą zintegrowane. To ułatwia, usprawnia i optymalizuje procesy biznesowe. Dodatkowo wszystkie dane zbierane są w jednym systemie i mogą być równoległe i łącznie wykorzystywane do analizy biznesowej. W sytuacji kiedy system, np. Comarch ERP posiada moduł CRM, pozwala to na jednoczesne wykorzystywanie zbieranych danych.

Wdrożenie CRM zintegrowany z systemem ERP to szansa sprzedaży danej firmy na wyższym poziomie. Dostosowanie systemu to droga do sukcesu. Można skutecznie połączyć funkcjonalności systemów CRM z systemami ERP.

W firmie program CRM skutecznie może usprawniać proces obsługi klienta. Możliwości systemu CRM są wysokie. Dzięki CRM firma może gromadzić dane klientów danej firmy, może skutecznie zajmować się zarządzaniem obsługą klientów, ale często wskutek rozwoju funkcje systemu CRM stają się niewystarczające. Wtedy do narzędzi CRM warto dołączyć oprogramowanie ERP.

Kiedy zdecydować się na system CRM?

Na aplikacje CRM powinny zdecydować się firmy mniejsze, które dopiero rozwijają swój biznes i poszerzają siatkę swoich klientów. Firmy, które chcą stać się bardziej skupione na kliencie tak, aby sprecyzować jego potrzeby, preferencje i oczekiwania.

Zastosowanie systemu CRM pozwoli ograniczyć zbędne koszty i zwiększyć zyski firmy. Dzięki systemowi CRM firmy mogą realizować większą ilość zadań bez zatrudniania dodatkowych zasobów ludzkich.

Jeżeli przedsiębiorca szuka systemu zarządzania relacjami, to rozwiązanie CRM ma to wpisane w swoje funkcje i jest to cel systemów CRM.

Obsługa klienta dzięki operacyjnemu systemowi CRM nabiera dużo wyższej jakości. CRM umożliwia firmom łatwe zarządzanie kontaktami. Jakość obsługi klienta, zarządzanie sprzedażą to aspekty, dzięki którym warto wdrożyć system CRM.

Zaletą systemów CRM do zarządzania potencjalnymi klientami, procesem sprzedaży jest przede wszystkim niski koszt wdrożenia.

mobilna aplikacja

Kiedy zdecydować się na system ERP?

Na system ERP powinny zdecydować się przedsiębiorstwa, które wymagają kompleksowego podejścia do danych oraz na których ciążą większe obowiązki informacyjne a także ważną rolę odgrywa dla nich zautomatyzowany proces zarządzania firmą.

Jeżeli firma jest na tyle duża, że bez systemu ERP nie jest w stanie sprawnie i efektywnie zarządzać zasobami, to sygnał, że czas na zmiany. Jeżeli rentowność firmy spada i maleje bezpieczeństwo ciągłości działania firmy to sygnał, że firma potrzebuje rozwiązań technologicznych, aby budować swoją konkurencyjność oraz rozwijać działalność.

Jeżeli z systemu CRM korzystasz, ale zaczyna brakować Ci zasobów, warto pomyśleć o oprogramowaniu ERP.

Dlaczego często warto wdrożyć oba systemy w swojej firmie?

System ERP i CRM są niezbędne w dużych firmach usługowo- handlowych, sieciach sprzedażowych, które wprowadzają dużą ilość danych operacyjnych a także zarządzają relacjami z klientem. Wdrożenie systemu CRM z ERP to połączenie niosące za sobą wiele korzyści dla firmy.

Wprowadzenie oprogramowania ERP z zintegrowanym modułem CRM to przede wszystkim minimalizacja kosztów, optymalizacja wprowadzania danych a także pełną kontrolę nad wszystkimi procesami biznesowymi.

Zarządzanie zasobami firmowymi oraz relacjami z klientami powinno iść ze sobą ramię w ramię, ponieważ czynności te w wielu aspektach zazębiają się.

Codzienne funkcjonowanie firm to często niezliczona liczna danych- danych, które mogą być uporządkowane w jednym miejscu. Comarch ERP- to systemy, które posiadają w swojej ofercie rozbudowany funkcjonalnie moduł CRM.

Integracja systemu CRM z systemem ERP to idealne rozwiązanie dla dużych firm z branży e-commerce. Zarządzanie firmą, dzięki modułowi CRM jest dużo łatwiejsze. Wdrożenie oprogramowania CRM zintegrowanego z systemem księgowym usprawnia analizę danych, posiada bazę danych klientów, potencjalnych klientów, nowych klientów który skutecznie wspiera ERP w codziennym działaniu.

Aleksandra Antczak

Aleksandra Antczak

Marketing Manager

Szukasz wsparcia w zakresie IT i nowych technologii?

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza, bądź zadzwoń + 25 644 60 50

Polecane artykuły
asaj sedkomp comarch erp xl
Blog ekspercki
Aneta Sierakowska

Wdrożenie Comarch ERP XL w firmie Asaj. Film promocyjny z wdrożenia

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesowym, efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem jest kluczem do sukcesu. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest implementacja zaawansowanych systemów ERP, takich jak Comarch ERP XL. W SEDKOMP mieliśmy przyjemność współpracować z firmą Asaj, by zrealizować takie wdrożenie, które skutecznie przetransformowało ich działalność.

Case Study
Małgorzata Jerominiak

Optymalizacja procesów biznesowych w Lisek.App dzięki Comarch ERP Optima- jak wdrożyliśmy innowacyjne rozwiązania w q-commerce?

W dobie rosnących oczekiwań klientów dotyczących szybkości dostaw, firma Zorro Delivery Sp. z o.o., prowadząca popularną aplikację mobilną Lisek.App, stanęła przed wyzwaniem usprawnienia swoich procesów biznesowych. Kluczowym elementem tej transformacji stało się wdrożenie systemu Comarch ERP Optima, w którym to przedsięwzięciu firma SEDKOMP odegrała kluczową rolę.