Czym jest sztuczna inteligencja i jak wykorzystują ją systemy ERP?

sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja (AI) to dziedzina informatyki, która zajmuje się tworzeniem systemów, które są w stanie wykonywać zadania, które wcześniej wymagały ludzkiej inteligencji, takie jak myślenie, rozumowanie i uczenie się. Systemy ERP wykorzystują sztuczną inteligencję do automatyzacji i usprawnienia procesów biznesowych. AI może być wykorzystywana do analizy dużych zbiorów danych, takich jak raporty finansowe i dane sprzedażowe, w celu identyfikacji trendów i wzorców oraz prognozowania przyszłych wyników. Ponadto, AI może być używana do automatycznej klasyfikacji i kategoryzacji danych, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne podejmowanie decyzji biznesowych. Dzięki wykorzystaniu AI, systemy ERP są w stanie udostępniać bardziej szczegółowe i aktualne informacje, co pozwala na lepsze zarządzanie biznesem. Warto rozważyć wdrożenie systemów ERP z wykorzystaniem AI, ponieważ pozwala to na poprawę efektywności i wydajności działania firmy.

Z naszego artykułu dowiesz się:

Rozwiązania z zastosowaniem sztucznej inteligencji spotykane są już na każdym kroku. Ludzie korzystają ze sztucznej inteligencji, będąc tego nieświadomym. Korzystamy ze sztucznej inteligencji choćby w takich narzędziach jak wyszukiwarki internetowe, nawigacja, podpowiadanie treści, czy tłumaczenie treści. Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest przez wiele systemów i programów informatycznych. Elementy sztucznej inteligencji wykorzystywane są w życiu codziennym firm do zarządzania produkcją, magazynami, procesami, projektami, analiza i optyczne rozpoznawanie obrazu itp.

sztuczna inteligencja

Co to jest sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja SI (artificial intelligence- AI) to termin określający złożone zadania, które kiedyś do zrealizowania wymagały udziału ludzi. Artificial intelligence AI/SI wykorzystuje zaawansowane algorytmy, dzięki którym następuje samouczenie się maszyn (machine learning, ML). Uczenie maszynowe to technologia sztucznej inteligencji polegająca na przetwarzaniu powtarzających się danych przez maszynę, czy system. Na podstawie zebranych, powtarzalnych danych maszyna zwiększają swoją wydajność lub automatyzują procesy powtarzalne. Wykorzystywanie zebranych danych i algorytmów wpływa na rozwój systemów i osiągnięciu przez nich nowych możliwości. Dzięki uczeniu maszynowemu, maszyny budują systemy, które zwiększają wydajność pracy i procesów a także zwiększają jego użyteczność i ergnomię. Mechanizm sztucznej inteligencji służy także do analityki dużej ilości danych i wykorzystywany jest w systemach i narzędziach kontrolingowych. Rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję to rozwiązania, które wspierają funkcjonowanie firm- optymalizują i automatyzują procesy, pozwalają analizować dane z wielu źródeł (data science), wspierają procesy technologiczne, produkcyjne a także pozwalają zmniejszać skalę błędów spowodowanych czynnikiem ludzkim. Rozwój sztucznej inteligencji pozwolił zastąpić ludzi w realizacji wielu powtarzalnych czynności i zadań.

Artificial intelligence- AI w biznesie to wzrost automatyzacji procesów i robotyzacji w przedsiębiorstwach podczas codziennego funkcjonowania. Jest to także wzrost efektywności przedsiębiorstw i przyspieszenie realizacji procesów biznesowych a także wspieranie decyzji biznesowych poprzez data science, czyli analizę danych.

sztuczna inteligencja Comarch

Jak działa sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Potencjał sztucznej inteligencji budowany jest na danych i mocy obliczeniowej. Zdolność sztucznej inteligencji i jej działanie opiera się na przetwarzaniu i analizie danych. SI działa dzięki algorytmom uczenia maszynowego- machine learning. Nie bez znaczenia w działaniu sztucznej inteligencji jest jakość danych. Sztuczna inteligencja to po porostu każda technologia, która pozwala maszynom i komputerom na symulowanie ludzkich zdolności przetwarzania, wykorzystanie logiki, algorytmów, reguł. Technologia AI pozwala maszynom i urządzeniom na wykorzystanie mechanizmów statystycznych i mechanizmów monitorowania w celu osiągnięcia efektu uczenia się maszynowego- machine learning. Z kolei deep learning, czyli głębokie uczenie to część machine learningu, która pozwala urządzeniom na rozpoznawanie obrazu, czy mowy poprzez użycie wielowarstwowych sieci neuronowych i zbiorów danych analitycznych.

Rozwiązania wykorzystujące technologię SI to rozwiązania, które wyprzedzają inne.

Uczenie maszynowe, mówiąc najogólniej, daje możliwość urządzeniom, maszynom, komputerom uczenia się i samodzielnego przetwarzania danych. Na podstawie zbieranych danych, urządzenie poprawia swoją wydajność bez potrzeby ponownego programowania, czy kontroli. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji maszyny, komputery mogą być udoskonalane i nauczane zwiększania efektywności procesów, wykrywania wzorców, identyfikowania zachowań, porównywania danych, klasyfikowania i porządkowania uzyskanych informacji.

Elementy SI w systemach ERP Comarch

Narzędzia Comarch ERP wykorzystują algorytmy i elementy sztucznej inteligencji. W systemach Comarch klasy ERP zastosowanie algorytmów przynosi wiele korzyści wynikające z automatyzacji procesów i szybszej analizy danych. Eksperci firmy Comarch, wykorzystując zanonimizowane dane, dostarczają rozwiązania o bardzo wysokiej skuteczności zintegrowane z systemami Comarch ERP. Narzędzia Comarch pozwalają wspierać procesy decyzyjne w firmach i optymalizować i automatyzować procesy biznesowe. Algorytmy uczenia maszynowego wykorzystywane w systemach ERP skracają czas wykonywania seryjnych operacji oraz prowadzą do robotyzacji przedsiębiorstw.

Kompleksowe rozwiązania Comarch wykorzystają elementy AI/SI, dlatego stanowią świetne rozwiązanie dla firm, które wchodzą w proces cyfryzacji oraz chcą rozwijać swoją przewagę konkurencyjności, dzięki wzrostowi robotyzacji i automatyzacji.

sztuczna inteligencja Comarch

SI w Comarch ERP Optima

Elementy sztucznej inteligencji wykorzystywane są w systemie Comarch ERP Optima, co pozwala na jeszcze bardziej zoptymalizowaną pracę w systemie. Optima posiada bezpłatne, wbudowane moduły RPA i AI, które działają w wielu kluczowych obszarach systemu.

Automaty pobierania danych w Comarch ERP Optima

Wśród elementów AI wykorzystanych w Optimie są automaty pobierania danych. Możemy wymienić tutaj:

  • automatyczne pobieranie rachunków bankowych kontrahentów z wykazu podatników VAT;
  • automatyczne zaciąganie danych z GUS, ZUS;
  • automatyczna weryfikacja statusu kontrahenta VAT: sprawdzanie rachunku bankowego na białej liście;
  • pobieranie kursu walut z NBP;
  • pobieranie wartości typu ustawowe odsetki, czy ustalone progi podatkowe.

Automatyczna komunikacja zewnętrzna w Comarch ERP Optima

Comarch wykorzystuje sztuczną inteligencję AI również w zautomatyzowanym przekazywaniu przelewów bankowych bezpośrednio do bankowości internetowej. Rozwiązanie firmy Comarch umożliwia także pobieranie wyciągów z bankowości internetowej do systemu ERP Optima.

Comarch Optima przy użyciu sztucznej inteligencji pozwala na automatyzowanie procesu windykacji. Chodzi tu o automatycznie wysyłanie e-mail do kontrahentów z informacją o zadłużeniu, możliwość tworzenia baz kontaktów wierzycieli i ich zadań, generowanie i wysłanie ponagleń do zapłaty oraz możliwość blokowania sprzedaży dłużnikom. Dodatkowo dzięki sztucznej inteligencji program pozwala na wysyłanie automatycznych powiadomień do klientów na temat cyklicznych czynności, np. przypomnienie o zakupie ubezpieczenia, przypomnienie o nadchodzącym przeglądzie auta, czy o konieczności przedłużenia abonamentu. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji narzędzia Comarch, z których klienci biur rachunkowych, umożliwiają zautomatyzowaną wymianę dokumentów księgowych.

Chcesz wdrożyć system ERP w swojej firmie?

Skonsultuj się z naszym ekspertem i umów się na prezentację!

Usprawnienia AI w Comarch Optima

Spośród innych usprawnień, w których zastosowanie mają elementy sztucznej inteligencji jest automat wysyłki faktur sprzedaży, czy operacje seryjne umożliwiający dokonywanie różnych zmian w sposób seryjny. System Comarch ERP. Dzięki mechanizmowi machine learning, sztuczna inteligencja analizuje W Comarch Optima powtarzające się okresowo faktury i proponuje wykonanie dla nich wzorca faktury cyklicznej.

sztuczna inteligencja

SI w Comarch ERP XL

Elementy sztucznej inteligencji wykorzystywane są także w systemie Comarch ERP XL. Dzięki Comarch ERP i AI w systemach użytkownicy mogą wykorzystać systemy ERP do robotyzacji i automatyzacji powtarzalnych i niekiedy długotrwałych procesów. Wśród najważniejszych rozwiązań sztucznej inteligencji wykorzystanych w systemie Comarch XL jest:

  • automatyczne generowanie planu kont,
  • automatyczne generowanie zestawień księgowych oraz wskaźników finansowo księgowych,
  • automatyczne księgowanie dokumentów przy użyciu schematów księgowych,
  • księgowanie z wykorzystaniem kluczy podziałowych,
  • automatyczne rozliczenie płatności podczas importu wyciągu bankowego,
  • automatyczne rozrachunki,
  • przeszacowanie walut,
  • pobieranie kursów walut z NBP,
  • weryfikacja statusu w VAT kontrahenta,
  • weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów,
  • pobieranie danych kontrahentów przez integrację z GUS,
  • korekty dokumentów handlowych,
  • przepinanie zasobów towarowych pomiędzy zamówieniami,
  • skrócone menu kontekstowe,
  • kreator kodu towaru,
  • integracje z zewnętrznymi elementami.

Rozwiązanie OCR

Rozwiązanie Comarch OCR to nic innego jak wykorzystanie SI w systemie ERP. OCR polega na przetworzeniu zdjęć, przeanalizowaniu ich i zaimportowanie jako tekst do odpowiednich pozycji w systemie księgowym. Oznacza to, że użytkownik systemu może zaimportować plik faktury, czy umowy w formie graficznej a system przetworzy zawarte na niej dane i przekonwesrtuje na tekst.

Jest to przykład zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji w systemie ERP, szeroko wykorzystywany przez przedsiębiorstwa optymalizujące czas pracy. W OCR sztuczna inteligencja wykrywa tekst umieszczony w plikach graficznych- PDF, JPG, JPEG, TIFF, PNG. Tak rozpoznane dane przenoszone są do systemu ERP.

sztuczna inteligencja Comarch OCR

Szukasz firmy IT, która wdroży dla Ciebie system wspierający i rozwijający Twój biznes? Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy Ci zaproponować.

 

Aleksandra Antczak
Aleksandra Antczak

Marketing Manager

Aleksandra Antczak

Aleksandra Antczak

Marketing Manager

Szukasz wsparcia w zakresie IT i nowych technologii?

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza, bądź zadzwoń + 25 644 60 50

Polecane artykuły
lean management
Blog ekspercki

Lean management – co to jest i dlaczego warto znać tę ideę?

Lean Management – w odróżnieniu od akademickich strategii zarządzania – jest koncepcją inspirowaną sprawdzonymi i efektywnymi praktykami przemysłowymi. To system ukierunkowany na generowanie coraz wyższych zysków dzięki tworzeniu maksymalnej wartości dla klienta przy jednoczesnym wykorzystaniu minimalnych zasobów. Sprawdź, jak wykorzystać to podejście biznesowe w praktyce i jakie narzędzia mogą okazać się szczególnie pomocne.

inwentaryzacja
Blog ekspercki

Inwentaryzacja po nowemu – z nami możesz ją przyspieszyć!

Okresowe ustalania lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistych stanów magazynowych i wartości majątku firmy to coś więcej niż obowiązek wynikający z Ustawy o Rachunkowości. Sporządzenie precyzyjnego spisu faktycznego wszystkich rzeczowych i finansowych składników majątkowych zapewnia również ciągłość procesów magazynowych, ułatwia dostęp do danych dotyczących towarów oraz daje szanse na wykrycie ewentualnych błędów i nadużyć. Aby usprawnić realizację tych zadań, warto skorzystać z możliwości, jakie daje system Comarch WMS.

KSEF W COMARCH
Blog ekspercki

System ERP – ile kosztuje?

Decyzja o zakupie i wdrożeniu systemu ERP ma charakter strategiczny, dlatego powinna być poprzedzona gruntowną analizą potrzeb przedsiębiorstwa. Proces identyfikacji i oceny wymagań pozwala ustalić, czy firma dysponuje odpowiednimi zasobami, aby zaimplementować tak rozbudowane rozwiązanie. Sprawdź, z jakimi kosztami wiąże się ta inwestycja i co wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego oprogramowania.