User Experience – co to jest i dlaczego jest tak ważne?

user experience
User Experience, czyli doświadczenie użytkownika, to wrażenia towarzyszące odbiorcy podczas korzystania z programów, aplikacji i stron internetowych. UX design jest podstawą sukcesu każdego biznesu. Jeżeli zależy Ci na przyciągnięciu klientów, zwiększeniu ich zaangażowaniu i poprawie konwersji, nie możesz pominąć etapu dostosowania danego rozwiązania do potrzeb konkretnej grupy docelowej.

Z naszego artykułu dowiesz się:

Strategia projektowania UX – czym jest i dlaczego jest taka ważna?

User Experience obejmuje wszystkie kluczowe etapy interakcji klienta z firmą. Co za tym idzie, designer UX, który projektuje strony internetowe dla firm musi mieć wiedzę z zakresu IT, wzornictwa psychologicznego, a nawet nauk humanistycznych i społecznych.

Podstawowym celem realizowanym przez UX jest zapewnienie sprawnej komunikacji oraz swobodnego dostępu do produktów i usług. Równie istotną kwestią jest prostota oferowanych rozwiązań. Firmy muszą stale szukać innowacji, które wykraczają poza oczekiwania użytkowników – odpowiadając na ich niewypowiedziane potrzeby. Aby osiągnąć wysokiej jakości UX, działaj w sposób kompleksowy. Marketing, projektowanie interfejsów czy nowoczesne technologie – wszystkie te dziedziny wzajemnie się dopełniają i pozwalają uzyskać najwyższą jakość doświadczeń.

ux

Designerzy UX vs UI – wspólne kreowanie najlepszych rozwiązań

Gotowy produkt powinien spełniać trzy podstawowe wymogi – intuicyjność, łatwość obsługi oraz czytelność. Podczas tworzenia oprogramowania projektant współpracuje z programistami i grafikami, wybierając najlepsze rozwiązania. Praca UX designera w pewnym stopniu łączy się z funkcjami realizowanymi przez UI designera, ale należy zaznaczyć, że UX i UI to dwie różne dziedziny. UI designer odpowiada za strukturę strony, menu, galerię zdjęć oraz szatę graficzną (UI – User Interface).

Poprzez interfejs użytkownika rozumie się wszystkie elementy na stronach WWW i aplikacjach, które pozwalają internaucie wejść w interakcję z systemem. To bardzo ważny aspekt projektowania stron – intuicyjny, a jednocześnie atrakcyjny wizualnie, interfejs zwiększa bowiem łatwość poruszania się po sklepie i zwiększa szansę na podjęcie decyzji zakupowych przez użytkownika. Jak zatem widzisz, UI design to nieodłączny element User Experience.

Stworzenie i prowadzenie strony internetowej to proces, który wymaga zaangażowania specjalistów z wielu dziedzin. Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja witryna realizuje wszelkie założenia projektowe, postaw na outsourcing IT.

UI design

Skuteczny UX – jak zaspokoić oczekiwania internauty?

UX i UI design czerpią z User-Centered Design, czyli projektowania zorientowanego na użytkownika – stawiania postaci odbiorcy w centrum. Skuteczne projektowanie User Experience wymusza znalezienie odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Kim jest użytkownik i jakie są jego cele?
  • Jaka jest kolejność wykonywania poszczególnych czynności na stronie przez internautę?
  • Jakie warunki należy spełnić, aby użytkownik zrealizował swoje cele?
  • Co składa się na projektowanie doświadczeń użytkownika?

Na wszystkie te pytania musi odpowiedzieć właśnie UX designer. Co to znaczy w praktyce i jak wygląda jego praca?

Projektowanie UX składa się z wielu etapów, takich jak:

  • architektura informacji UX – organizacja i podział treści na stronie internetowej,
  • strategia UX – opracowanie metod działania,
  • opis UX persona (postać reprezentująca target),
  • przygotowywanie treści,
  • projektowanie interfejsu użytkownika,
  • projektowanie interakcji,
  • audyt użyteczności produktu cyfrowego.

Optymalizacja UX dotyczy nie tylko produktu i wybranej grupy docelowej, do której ten produkt jest kierowany, ale także środowiska biznesowego, w którym pracuje projektant.

internauta

User Experience – poznaj korzyści biznesowe

Dobre praktyki UX wpływają nie tylko na poprawę doświadczeń klientów, ale także przyczyniają się do zwiększenia konwersji. Jeżeli Twoja strona internetowa jest profesjonalna i wiarygodna, zyskujesz przewagę konkurencyjną i zwiększasz wydajność wewnętrzną. Istotnym czynnikiem warunkującym sukces biznesu online jest sprawna obsługa klienta. Jeżeli na stronie pojawiają się problemy techniczne, bardzo prawdopodobne, że potencjalny klient zrezygnuje z zakupów i już więcej nie odwiedzi witryny. Nie możesz dopuścić do takiej sytuacji.

Prowadzisz własną działalność e-commerce? Musisz to przeczytać: Kasy fiskalne online!

Warto w tym miejscu też przypomnieć, że zagadnienia UX to nie tylko odpowiednie rozmieszczenie elementów, przejrzyste menu i koszyk czy odpowiednie przygotowanie grafik. To także odpowiednie skonstruowanie interakcji w ramach obsługi klientów. Element ten ma szczególnie duże znaczenie z punktu widzenia skomplikowanych produktów i usług dla klientów biznesowych. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, firma SEDKOMP udostępniła innowacyjne rozwiązanie, które zapewni prosty i szybki dostęp do zaawansowanego wsparcia. System „Asysta”, zaprojektowany został do obsługi programów związanych z systemami Comarch, np. Comarch Optima. Zapewnia on kompleksową obsługę IT w zakresie audytu informatycznego, administrowania siecią i serwerami, regularnego przeglądu systemów IT, aktualizacji oprogramowania, odzyskiwania danych, i wielu innych. Klienci, którzy zdecydują się z niego skorzystać, mogą liczyć na rzetelne wsparcie techniczne i szybkie wyeliminowanie awarii, co jest kluczowe w przypadku prowadzenia biznesu w sieci.

Chcesz zwiększyć funkcjonalność sklepu internetowego? Dowiedz się, czym są aplikacje ERP i o które moduły warto poszerzyć serwis ERP.

Czytaj także:                   

Optyczne rozpoznawanie tekstu

CRM online: Korzyści z systemu CRM w chmurze  

Analiza danych i controlling w nowoczesnym biznesie

Dlaczego strategia UX jest ważna?

Strategia UX jest ważna, ponieważ umożliwia projektowanie produktów i usług zorientowanych na potrzeby i preferencje użytkowników, co przekłada się na lepsze wyniki biznesowe i większą satysfakcję klientów.

Co to jest strategia UX?

Strategia UX to planowanie i realizacja działań mających na celu zapewnienie optymalnego doświadczenia użytkownika podczas interakcji z produktem lub usługą.

Jaka jest różnica między UX a UI?

UX (User Experience) dotyczy ogólnego doświadczenia użytkownika podczas interakcji z produktem lub usługą, podczas gdy UI (User Interface) obejmuje wygląd, interakcję i układ elementów graficznych oraz interaktywnych, mających na celu ułatwienie korzystania z produktu lub usługi.

Małgorzata Jerominiak
Małgorzata Jerominiak

Specjalista ds. sprzedaży ERP

Małgorzata Jerominiak

Małgorzata Jerominiak

Specjalista ds. sprzedaży ERP

Szukasz wsparcia w zakresie IT i nowych technologii?

Skontaktuj się z nami za pomocą formularza, bądź zadzwoń + 25 644 60 50

Polecane artykuły
lean management
Blog ekspercki

Lean management – co to jest i dlaczego warto znać tę ideę?

Lean Management – w odróżnieniu od akademickich strategii zarządzania – jest koncepcją inspirowaną sprawdzonymi i efektywnymi praktykami przemysłowymi. To system ukierunkowany na generowanie coraz wyższych zysków dzięki tworzeniu maksymalnej wartości dla klienta przy jednoczesnym wykorzystaniu minimalnych zasobów. Sprawdź, jak wykorzystać to podejście biznesowe w praktyce i jakie narzędzia mogą okazać się szczególnie pomocne.

inwentaryzacja
Blog ekspercki

Inwentaryzacja po nowemu – z nami możesz ją przyspieszyć!

Okresowe ustalania lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistych stanów magazynowych i wartości majątku firmy to coś więcej niż obowiązek wynikający z Ustawy o Rachunkowości. Sporządzenie precyzyjnego spisu faktycznego wszystkich rzeczowych i finansowych składników majątkowych zapewnia również ciągłość procesów magazynowych, ułatwia dostęp do danych dotyczących towarów oraz daje szanse na wykrycie ewentualnych błędów i nadużyć. Aby usprawnić realizację tych zadań, warto skorzystać z możliwości, jakie daje system Comarch WMS.

KSEF W COMARCH
Blog ekspercki

System ERP – ile kosztuje?

Decyzja o zakupie i wdrożeniu systemu ERP ma charakter strategiczny, dlatego powinna być poprzedzona gruntowną analizą potrzeb przedsiębiorstwa. Proces identyfikacji i oceny wymagań pozwala ustalić, czy firma dysponuje odpowiednimi zasobami, aby zaimplementować tak rozbudowane rozwiązanie. Sprawdź, z jakimi kosztami wiąże się ta inwestycja i co wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego oprogramowania.