Strategia projektowania UX – czym jest i dlaczego jest taka ważna?
User Experience obejmuje wszystkie kluczowe etapy interakcji klienta z firmą. Co za tym idzie, designer UX, który projektuje strony internetowe dla firm musi mieć wiedzę z zakresu IT, wzornictwa psychologicznego, a nawet nauk humanistycznych i społecznych.
Podstawowym celem realizowanym przez UX jest zapewnienie sprawnej komunikacji oraz swobodnego dostępu do produktów i usług. Równie istotną kwestią jest prostota oferowanych rozwiązań. Firmy muszą stale szukać innowacji, które wykraczają poza oczekiwania użytkowników – odpowiadając na ich niewypowiedziane potrzeby. Aby osiągnąć wysokiej jakości UX, działaj w sposób kompleksowy. Marketing, projektowanie interfejsów czy nowoczesne technologie – wszystkie te dziedziny wzajemnie się dopełniają i pozwalają uzyskać najwyższą jakość doświadczeń.
Designerzy UX vs UI – wspólne kreowanie najlepszych rozwiązań
Gotowy produkt powinien spełniać trzy podstawowe wymogi – intuicyjność, łatwość obsługi oraz czytelność. Podczas tworzenia oprogramowania projektant współpracuje z programistami i grafikami, wybierając najlepsze rozwiązania. Praca UX designera w pewnym stopniu łączy się z funkcjami realizowanymi przez UI designera, ale należy zaznaczyć, że UX i UI to dwie różne dziedziny. UI designer odpowiada za strukturę strony, menu, galerię zdjęć oraz szatę graficzną (UI – User Interface).
Poprzez interfejs użytkownika rozumie się wszystkie elementy na stronach WWW i aplikacjach, które pozwalają internaucie wejść w interakcję z systemem. To bardzo ważny aspekt projektowania stron – intuicyjny, a jednocześnie atrakcyjny wizualnie, interfejs zwiększa bowiem łatwość poruszania się po sklepie i zwiększa szansę na podjęcie decyzji zakupowych przez użytkownika. Jak zatem widzisz, UI design to nieodłączny element User Experience.
Stworzenie i prowadzenie strony internetowej to proces, który wymaga zaangażowania specjalistów z wielu dziedzin. Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja witryna realizuje wszelkie założenia projektowe, postaw na outsourcing IT.
Skuteczny UX – jak zaspokoić oczekiwania internauty?
UX i UI design czerpią z User-Centered Design, czyli projektowania zorientowanego na użytkownika – stawiania postaci odbiorcy w centrum. Skuteczne projektowanie User Experience wymusza znalezienie odpowiedzi na takie pytania jak:
- Kim jest użytkownik i jakie są jego cele?
- Jaka jest kolejność wykonywania poszczególnych czynności na stronie przez internautę?
- Jakie warunki należy spełnić, aby użytkownik zrealizował swoje cele?
- Co składa się na projektowanie doświadczeń użytkownika?
Na wszystkie te pytania musi odpowiedzieć właśnie UX designer. Co to znaczy w praktyce i jak wygląda jego praca?
Projektowanie UX składa się z wielu etapów, takich jak:
- architektura informacji UX – organizacja i podział treści na stronie internetowej,
- strategia UX – opracowanie metod działania,
- opis UX persona (postać reprezentująca target),
- przygotowywanie treści,
- projektowanie interfejsu użytkownika,
- projektowanie interakcji,
- audyt użyteczności produktu cyfrowego.
Optymalizacja UX dotyczy nie tylko produktu i wybranej grupy docelowej, do której ten produkt jest kierowany, ale także środowiska biznesowego, w którym pracuje projektant.
User Experience – poznaj korzyści biznesowe
Dobre praktyki UX wpływają nie tylko na poprawę doświadczeń klientów, ale także przyczyniają się do zwiększenia konwersji. Jeżeli Twoja strona internetowa jest profesjonalna i wiarygodna, zyskujesz przewagę konkurencyjną i zwiększasz wydajność wewnętrzną. Istotnym czynnikiem warunkującym sukces biznesu online jest sprawna obsługa klienta. Jeżeli na stronie pojawiają się problemy techniczne, bardzo prawdopodobne, że potencjalny klient zrezygnuje z zakupów i już więcej nie odwiedzi witryny. Nie możesz dopuścić do takiej sytuacji.
Prowadzisz własną działalność e-commerce? Musisz to przeczytać: Kasy fiskalne online!
Warto w tym miejscu też przypomnieć, że zagadnienia UX to nie tylko odpowiednie rozmieszczenie elementów, przejrzyste menu i koszyk czy odpowiednie przygotowanie grafik. To także odpowiednie skonstruowanie interakcji w ramach obsługi klientów. Element ten ma szczególnie duże znaczenie z punktu widzenia skomplikowanych produktów i usług dla klientów biznesowych. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, firma SEDKOMP udostępniła innowacyjne rozwiązanie, które zapewni prosty i szybki dostęp do zaawansowanego wsparcia. System „Asysta”, zaprojektowany został do obsługi programów związanych z systemami Comarch, np. Comarch Optima. Zapewnia on kompleksową obsługę IT w zakresie audytu informatycznego, administrowania siecią i serwerami, regularnego przeglądu systemów IT, aktualizacji oprogramowania, odzyskiwania danych, i wielu innych. Klienci, którzy zdecydują się z niego skorzystać, mogą liczyć na rzetelne wsparcie techniczne i szybkie wyeliminowanie awarii, co jest kluczowe w przypadku prowadzenia biznesu w sieci.
Chcesz zwiększyć funkcjonalność sklepu internetowego? Dowiedz się, czym są aplikacje ERP i o które moduły warto poszerzyć serwis ERP.
Czytaj także:
CRM online: Korzyści z systemu CRM w chmurze
Analiza danych i controlling w nowoczesnym biznesie
Strategia UX jest ważna, ponieważ umożliwia projektowanie produktów i usług zorientowanych na potrzeby i preferencje użytkowników, co przekłada się na lepsze wyniki biznesowe i większą satysfakcję klientów.
Strategia UX to planowanie i realizacja działań mających na celu zapewnienie optymalnego doświadczenia użytkownika podczas interakcji z produktem lub usługą.
UX (User Experience) dotyczy ogólnego doświadczenia użytkownika podczas interakcji z produktem lub usługą, podczas gdy UI (User Interface) obejmuje wygląd, interakcję i układ elementów graficznych oraz interaktywnych, mających na celu ułatwienie korzystania z produktu lub usługi.